SERWIS i UTRZYMANIE

Serwis / Utrzymanie / Dyżury 24/7/365 / Przeglądy / Konserwacje / Pomiary

MASZTY I INSTALACJE ANTENOWE

Maszty / Wieże / Konstrukcje wsporcze / Instalacje antenowe

PROPAGACJA I PROJEKTOWANIE

Pomiary propagacji / planowanie radiowe / projektowanie

certyfikacja / dopuszczenie UTK pojazdów

certyfikacja pojazdów doposażanych w GSM-R / VHF

USŁUGI

Zakres oferowanych przez spółkę PYRYLANDIA usług i produktów stale się powiększa i obejmuje m.in. całość prac związanych z procesem inwestycyjnym dot. urządzeń i systemów radiołączności dla kolei, od specyfikacji wymagań, poprzez projektowanie w tym wykonanie projektów wykonawczych, obliczeń propagacji do celów projektowych, dobranie i obliczeń konstrukcji oraz fundamentów masztów, typu i wysokości zawieszenia anten, kierownictwo robót, zabudowę, uruchomienie, szkolenie, wykonanie dokumentacji pomontażowej i powykonawczej, odbiory, po serwis gwarancyjny i utrzymaniowy w tym całodobowe dyżury serwisowe 24/7/365, przeglądy, konserwacje oraz wsparcie techniczne i doradztwo ...

SERWIS i UTRZYMANIE

Jako dział Serwisu producenta radiotelefonów i systemów radiołączności marki Pyrylandia świadczymy usługi związane z kompleksowym serwisem i utrzymaniem urządzeń i systemów radiołączności eksploatowanych na sieciach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A. i innych Zarządców infrastruktury (...), licencjonowanych Przewoźników kolejowych oraz firm związanych z kolejnictwem.

Oferujemy Państwu kompleksowe usługi serwisu gwarancyjnego i pogwarancyjnego oraz utrzymania w pełnej sprawności eksploatowanych urządzeń i systemów radiołączności kolejowej. W ramach zamówionej usługi serwisu i utrzymania nasz serwis będzie dostępny do Państwa dyspozycji przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu, 365 dni w roku, na terenie całego kraju. W przypadku wystąpienia awarii, usterki bądź innych problemów technicznych wystarczy zadzwonić pod nasz całodobowy numer serwisowy +48 601 350 545.
Prowadzimy szkolenia / wykonujemy montaże oraz uruchomienia / sprawdzenia / pomiary / przed oddaniem do eksploatacji / okresowe przeglądy i konserwacje / pomiary propagacji / planowanie radiowe (...)

Ważne informacje dla wszystkich użytkowników urządzeń i/lub systemów radiołączności kolejowej

Korzystanie z wszelkiego rodzaju urządzeń nadawczo-odbiorczych pracujących na kanałach radiowych, m.in. w paśmie VHF, wymaga posiadania stosownego zezwolenia na korzystanie z częstotliwości radiowych od UKE bądź od danego Zarządcy Infrastruktury będącego dysponentem tych częstotliwości zgodnie z aktualnymi pozwoleniami RRL uzyskanymi od UKE. Instalacja nowego sprzętu lub wymiana / modernizacja dotychczas eksploatowanego urządzenia radiowego (radiotelefonu, systemu radiołączności) bądź powiązanej instalacji antenowej (zmiana charakterystyki, zysku bądź wysokości zawieszenia anteny, a także zmiana lokalizacji bądź mocy nadawczej) wymaga aktualizacji pozwolenia / zgłoszenia.

Uwaga! na kanałach radiowych funkcjonujących na sieciach kolejowych VHF zarządzanych przez PKP PLK S.A. nadal obowiązuje odstęp 25kHz, ze względu na pozostające nadal w użytkowaniu przestarzałe, nieobsługujące odstępu 12,5kHz radiotelefony marki "Radmor". Pozostali Zarządcy Infrastruktury w większości pracują na kanałach z odstępem 12,5kHz oraz CTCSS.

Zgłoszenia dot. użytkowania urządzeń radiołączności VHF na sieciach zarządzanych przez PKP PLK S.A. należy kierować do Biura Telekomunikacji (ICT) PKP PLK S.A. zgodnie z obowiązującymi regulaminami dostępnymi do pobrania na stronie internetowej PKP PLK S.A.. Przewoźników kolejowych obowiązuje "Regulamin wykorzystywania sieci radiołączności w pasmach radiowych administrowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przez użytkowników będących przewoźnikami kolejowymi korzystającymi z linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A." pozostałych dotyczy "Regulamin wykorzystywania sieci radiołączności w pasmach radiowych administrowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przez użytkowników nie będących przewoźnikami kolejowymi korzystającymi z linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A."

Zakłócanie pasma radiowego VHF @150MHz na częstotliwościach użytkowanych na sieciach kolejowych należy zgłaszać do Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE).
Zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie internetowej UKE "Prace pomiarowo-kontrolne przy określaniu przyczyn zakłóceń i lokalizacji źródła są wykonywane przez pracowników UKE nieodpłatnie".

Instalacje, odbiory eksploatacyjne, przeglądy i konserwacje radiotelefonów oraz systemów radiołączności mogą być wykonywane tylko i wyłącznie przez osoby i podmioty posiadające odpowiednie kwalifikacje i przeszkolenie producenta dla danego typu urządzeń (wymagany jest ważny, imienny, certyfikat wydany dla danej osoby a nie firmy przez producenta). Sposób instalacji i podłączenia zestawu przewoźnego do instalacji elektrycznej i antenowej pojazdu, a w części VHF do systemu samoczynnego hamowania pociągu (SHP), powinien zostać opisany w projekcie zabudowy. Instalację należy wykonać zgodnie z obowiązującymi normami, przepisami i warunkami eksploatacji dla danego zestawu. Eksploatację urządzenia można rozpocząć dopiero po dokonaniu odbioru (montażu i uruchomieniu) zestawu przez serwis producenta lub osoby uprawnione tj. posiadające imienny i ważny certyfikat o odbyciu szkolenia w zakresie montażu i uruchamiania radiotelefonów danego typu. Niedopełnienie powyższych obowiązków wiąże się z ryzykiem utraty gwarancji a nawet zarzutu wprowadzenia zagrożenia w ruchu kolejowym.

Szkolenia - osoby przewidziane do obsługi danego typu urządzenia (radiotelefonu lub systemu) powinny zostać przeszkolone z jego obsługi we wszystkich obsługiwanych przez dane urządzenie zakresach (VHF/GSM-R itp.) oraz zapoznane z obowiązującymi przepisami i instrukcjami danego Zarządcy infrastruktury i/lub Przewoźnika.


Utrzymanie i eksploatacja

Prawidłowa obsługa (zgodnie z dostarczonymi przez producenta instrukcjami i dokumentacją oraz przeprowadzonym szkoleniem), konserwacja, przeglądy okresowe urządzeń i powiązanych instalacji antenowych, odgromowych/przeciwprzepięciowych i zasilania zapewnią niezawodne działanie i długi okres eksploatacji oraz bezpieczeństwo użytkowania.

W okresie eksploatacji, radiotelefony, urządzenia i systemy radiołączności kolejowej powinny być poddawane cyklicznym przeglądom bieżącym dokonywanym przez Użytkownika oraz obligatoryjnym przeglądom okresowym i konserwacjom zgodnie z wytycznymi i instrukcjami właściwymi dla danego Zarządcy Infrastruktury oraz dokumentacją producenta. Przeglądy powinny być wykonywane nie rzadziej niż raz w roku oraz przed włączeniem do eksploatacji po naprawie, wymianie lub dłuższym niż ok 2 miesiące okresie wyłączenia z eksploatacji.

Wszystkie elementy wchodzące w skład zestawu radiotelefonicznego w tym rejestratory rozmów, moduły synchronizacji czasu, układy zasilania, anteny, instalacje antenowe i odgromowe, okablowanie podlegają obligatoryjnym przeglądom okresowym i konserwacjom. Moduły wyposażone w baterie bądź akumulatory powinny podlegać dodatkowym zabiegom przeglądów i konserwacji nie rzadziej niż raz na rok i być wymieniane regularnie (nie rzadziej niż raz na 2 lata) bądź każdorazowo w przypadku stwierdzenia nadmiernego zużycia bądź uszkodzenia. Powyższe czynności mogą być wykonywane wyłącznie przez serwis producenta lub posiadającą ważny imienny certyfikat producenta jednostkę osobową.


Radiotelefony przewoźne (pociągowe), stacjonarne (bazowe), przenośne (ręczne) oraz inne urządzenia i systemy radiołączności (SZS), powinny spełniać wymagania oraz być zabudowywane, eksploatowane i utrzymywane zgodnie z obowiązującymi wymaganiami, instrukcjami i wytycznymi Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) i danego Zarządcy Infrastruktury, na której są eksploatowane oraz dokumentacją producenta.

 

Zgłoszenia serwisowe: eksploatacyjne / gwarancyjne / pogwarancyjne

Warunkiem bezkosztowego usunięcie wad i usterek zgłoszonych w okresie trwania lub gwarancyjnym kontraktu jest właściwe utrzymanie oddanych do eksploatacji (nawet tymczasowej) urządzeń i/lub systemów zgodnie z planem utrzymania Kontraktu i/lub zapisami Instrukcji Ie-13 (E-25) „Instrukcja o zasadach wykonywania obsługi technicznej urządzeń telekomunikacji kolejowej przez osoby uprawnione oraz zachowanie formalnej ścieżki kontraktowej dot. zgłaszania wad i usterek oraz warunków gwarancji - do wiadomości Generalnego Wykonawcy Kontraktu i Generalnego Wykonawcy Umowy utrzymaniowej PKP PLK S.A. a nie tylko bezpośrednio do producenta / dostawcy. Po wygaśnięciu gwarancji (typowo 24 miesiące, kontrakty 24-72 miesiące) zgłoszenia należy kierować do Generalnego Wykonawcy Umowy utrzymaniowej a w przypadku jej braku do działu Serwisu z kopią do wiadomości działu odpowiedzialnego za dostawę (Handlowy) lub realizację (Realizaji Kontraktów).

Uwaga! Wszelkie urządzenia i systemy radiołączności eksploatowane na sieciach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A. w zakresie utrzymania (okresowych, obligatoryjnych przeglądów i konserwacji) podlegają zapisom aktualnej wersji instrukcji Ie-13 (E-25) „Instrukcja o zasadach wykonywania obsługi technicznej urządzeń telekomunikacji kolejowej” oraz dokumentacji producenta definiujących m.in. zakres i harmonogram wykonywania zabiegów utrzymania radiotelefonów przewoźnych, przenośnych i stacjonarnych oraz systemów radiołączności.

 

Uwaga! Brak wykonania obligatoryjnych przeglądów i konserwacji lub ich wykonanie przez osoby nie posiadające imiennych i ważnych uprawnień (certyfikatu) producenta do wykonywania danego zakresu czynności, mogą być przyczyną utraty gwarancji oraz narażenia na konsekwencje z tytułu nienależytego utrzymania i sprowadzenia zagrożenia bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego.

Uwaga! Certyfikaty uprawniające do wykonywania danego zakresu czynności i zabiegów m.in. montażu, uruchomienia, przeglądów, konserwacji, utrzymania, serwisowania, a także wykonywania szkoleń dot. urządzeń i systemów produkcji Pyrylandia Sp. z o.o. są wydawane tylko i wyłącznie jako certyfikaty imienne - ważne tylko dla osoby, dla której wydano certyfikat a nie dla podmiotu, w którym pracuje lub z którym współpracuje ta osoba. Wydany certyfikat zachowuje ważność tylko i wyłącznie, jeśli posługuje się nim i wykonuje dane czynności osobiście osoba, dla której został on wydany, oraz pod warunkiem odbycia okresowych szkoleń niezbędnych do przedłużenia ważności certyfikatu (maksymalnie 2 lata od daty wydania certyfikatu). Obecnie jedynym podmiotem uprawnionym do wydawania certyfikatów jest serwis firmowy Pyrylandia Sp. z o.o. - zapraszamy do współpracy.


Ważniejsze instrukcje i wytyczne PKP PLK S.A. dot. urządzeń i systemów radiołączności (VHF i GSM-R) - do pobrania ze strony internetowej PKP PLK S.A.
„Regulamin wykorzystywania sieci radiołączności w pasmach radiowych administrowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A." - dotyczy VHF (@150MHz)
Ir-1 „Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów
Ir-1a „Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS poziomu 1" 
Ir-1b „Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS poziomu 2"
Ir-5 (R-12) „Instrukcja o użytkowaniu urządzeń radiołączności pociągowej
Ie-13 (E-25) „Instrukcja o zasadach wykonywania obsługi technicznej urządzeń telekomunikacji kolejowej
Ie-14 (E-36) „Instrukcja o organizacji i użytkowaniu sieci radiotelefonicznych
Ie-16 „Instrukcja o organizacji i użytkowaniu sieci GSM – R
Ie-21 „Wytyczne instalacji i eksploatacji cyfrowych rejestratorów rozmów telefonicznych w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A."
Ie-124 w części dot. ERTMS/GSM-R „Regulamin wykorzystywania systemu ERTMS/GSM-R, którego operatorem jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wraz z zasadami zarządzania kartami SIM używanymi w systemie ERTMS/GSM-R"
Ie-124 w części dot. GSM-R „Regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych oraz zasady zarządzania kartami SIM systemu GSM-R PKP Polskie Linie Kolejowe S.A."
Ie-129 „Procedura przeprowadzania testów kompatybilności systemu radiowego GSM-R (RSC)"

Ze względu na fakt, iż system GSM-R w Polsce wciąż jest w fazie budowy i nie został jeszcze finalnie przetestowany i wdrożony - zalecamy śledzenie pojawiających się co jakiś czas nowych informacji, aktualizacji instrukcji, zaleceń dotyczących wdrażania i funkcjonowania GSM-R w Polsce.  Aktualnych informacji dotyczących m.in. wydawania i użytkowania kart SIM niezbędnych do funkcjonowania radiotelefonów w zarządzanej przez PKP PLK S.A. sieci GSM-R PL, można szukać m.in. na stronach internetowych PKP PLK S.A. oraz Urzędu Transportu Kolejowego - także w dziale stanowiska Prezesa UTK.

Uwaga! do czasu uruchomienia przez PKP PLK S.A. roamingu międzynarodowego - przy przekraczaniu niektórych granic Polski zachodzi konieczność wymiany kart SIM w radiotelefonach GSM-R (co jest sprzeczne z ideą interoperacyjności systemów kolei i dość uciążliwe). Do tego czasu pociągi wjeżdżające do Polski chcące korzystać z sieci GSM-R ;) powinny zmienić karty SIM na te wydawane przez PKP PLK S.A. - inne karty SIM do czasu uruchomienia roamingu nie będą działały w Polsce. Lokomotywy wyjeżdzające z Polski muszą zostać wyposażone w karty SIM funkcjonujące w sieci GSM-R danego kraju. Stanowisko Prezesa UTK w tej sprawie z dnia 24.01.2023 można przeczytać m.in. tutaj.

Przydatne linki:
http://mapa.plk-sa.pl - interaktywna mapa linii kolejowych w Polsce
https://skrj.plk-sa.pl/kalkulacja - prosta w obsłudze mapa czynnych linii kolejowych PKP PLK S.A. (wyznaczanie tras i opłat, szybkie sprawdzanie nr linii i lokalizacji dla danego obiektu)
https://www.openrailwaymap.org - interaktywna mapa linii kolejowych na świecie
https://www.utk.gov.pl/pl/rejestry/rejestry-dopuszczen-do - prowadzony przez UTK rejestr świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego

Utrzymanie i eksploatacja


MASZTY I INSTALACJE ANTENOWE

Jednym z najistotniejszych elementów decydujących o rzeczywistym zasięgu łączności radiowej każdego radiotelefonu bądź systemu radiołączności są odpowiednio dobrane w procesie projektowania anteny, drogi kablowe, instalacje ochronne i powiązane z nimi wieże, maszty lub konstrukcje wsporcze zapewniające odpowiednią wysokość zawieszenia anten, stosowną do wymagań dla danego obiektu ochronę odgromową i przeciwprzepięciową, klasę palności (tunele) oraz bezpieczeństwa, dostępu i ochrony przed upadkiem dla służb utrzymania i konserwacji.

Nasi specjaliści zapewniają pełne wsparcie na każdym etapie realizacji procesu inwestycyjnego od opracowania koncepcji poprzez wykonanie badań propagacji do celów projektowych, wykonanie projektów wykonawczych w tym niezbędnych obliczeń konstrukcji wież i/lub masztów i powiązanych fundamentów, dostawę, zabudowę, wyrównanie potencjałów masztu z obiektem i/lub urządzeniem radiowym, wykonanie niezbędnych pomiarów (uziomów, betonu, zagęszczenia gruntu, instalacji antenowych, itp.), odbiory, po serwis i utrzymanie zgodnie z harmonogramem wymaganych przepisami przeglądów i konserwacji tego typu instalacji, urządzeń i obiektów.

Współpracujemy ze sprawdzonymi producentami - od stosowanych obecnie powszechnie, wież strunobetonowych jedno lub wielosegmentowych, masztów kratowych i słupów wielokątnych, po lekkie aluminiowe konstrukcje wsporcze, anteny dookólne i kierunkowe oraz anteny taborowe, kable fiderowe i jumpery, kable promieniujące (cieknące) do tuneli, kombajnery, splitery, przemienniki i repeatery, złącza, ochronniki, uchwyty i sprzęt pomiarowy (...)

Nasi instalatorzy posiadają wszelkie niezbędne badania i certyfikaty dopuszczające zarówno do pracy na wysokości jak i w ciężkich warunkach kolejowych. Wykonujemy instalacje antenowe zarówno na wysokich wieżach i masztach jak i na wszelkiego rodzaju lokomotywach, drezynach i innych pojazdach kolejowych, a także w tunelach, wiaduktach, itp.

Posiadamy wieloletnie doświadczenie w realizacji skomplikowanych projektów mających na celu zapewnienie łączności radiowej m.in. w tunelach i podziemnych stacjach kolejowych, bądź likwidacji braku dostatecznych zasięgów łączności radiowej m.in. pod wiaduktami oraz innymi naturalnymi i nienaturalnymi przeszkodami jak m.in. wzniesienia, wąwozy, lasy, gęsta zabudowa, węzły komunikacyjne (...) Nasze urządzenia i systemy radiołączności obsługują m.in. tunel kolejowy na Okęcie, tunel średnicowy oraz podziemne dworce i stacje kolejowe w Warszawie, poprawiają zasięgi pomiędzy Gdynią a Wielkim Kackiem (...) W trakcie budowy są kolejne obiekty, tunele i dworce kolejowe m.in. w Łodzi i Warszawie zachodniej, projektowane dla węzłów KDP i CPK.

PROPAGACJA I PROJEKTOWANIE

Oferujemy pełne wsparcie techniczne i projektowe w zakresie budowy bądź modernizacji urządzeń i systemów radiołączności dla kolejnictwa, wykonujemy wszelkie niezbędne w procesach przygotowania i realizacji inwestycji, opracowania i projekty, także w zakresie niezbędnych do wykonania badań propagacji i planowania radiowego, pomiarów, obliczeń, doboru typu i wysokości zawieszenia anten, powiązanych z nimi instalacji odgromowych i antenowych, konstrukcji wsporczych, wież i masztów z obliczeniami konstrukcji i fundamentów włącznie (...). Zapewniamy bezpłatne wsparcie techniczne, materiały i szkolenia dla projektantów urządzeń i systemów radiołączności.

Obliczenia propagacji fal radiowych (planowania radiowego) realizujemy z wykorzystaniem profesjonalnego, licencjonowanego oprogramowania HTZ Communications Radio network planning & modelling. W przeciwieństwie do innych, (często typowo amatorskich narzędzi jak np. Radio Mobile), oprogramowanie HTZ Communications zapewnia bardzo wysoką dokładność obliczeń i aktualizację bardzo istotnych w procesie planowania i symulacji map terenowych uwzględniających także jakże zmienną warstwę zagospodarowania terenu, dzięki czemu obliczenia wykonane przy użyciu narzędzi HTZ Communications praktycznie 1:1 pokrywają się z pomiarami fizycznie wykonywanymi w terenie po zabudowie i uruchomieniu urządzeń.

Wykonujemy również fizyczne pomiary propagacji fal radiowych (pokrycia radiowego VHF danej linii kolejowej) w terenie (przejazd drezyną), a także innych parametrów związanych z urządzeniami radiokomunikacyjnymi i instalacjami antenowymi jak m.in. faza i moc sygnału, dewiacja, czułość, poziom blokady szumów, częstotliwość fali nośnej, analiza widma, transmisja i stratność kabla, pomiar pełnej macierzy parametrów S, pomiary reflektometryczne, współczynnik fali stojącej (VSWR), a także pomiary uziemienia masztów i instalacji odgromowych i innych parametrów niezbędnych np. do uzyskania / aktualizacji pozwolenia radiowego RRL, czy też wsadu i obliczeń m.in. równoważnej, zastępczej mocy promieniowanej izotropowo EIRP dla danej instalacji antenowej radiotelefonu / stacji bazowej do ew. Raportu Oddziaływania przedsięwzięcia na Środowisko, bądź decyzji o braku konieczności jego opracowywania. Zgodnie z art. 122a. Dz.U.2022.2556 obowiązek wykonania pomiarów pól elektromagnetycznych w środowisku oraz sporządzenia Raportu Oddziaływania przedsięwzięcia na Środowisko (m.in.: Dz.U.2023.1094) powstaje, gdy równoważna moc promieniowania izotropowego (EIRP) przekracza graniczne 15Wdbi (41,76dBm).

Pomiary wykonujemy z wykorzystaniem certyfikowanych/homologowanych i regularnie kalibrowanych, profesjonalnych urządzeń pomiarowych. Opracowanie wykonanych pomiarów zawiera m.in.: opis oraz wykresy wartości mierzonego sygnału radiowego w funkcji odległości (położenia) od nadajnika sygnału mierzonego (stacji bazowej SZS / radiotelefonu).

Zgodnie z wymaganiami PKP PLK S.A. minimalna wartość poziomu sygnału zmierzonego powinna wynosić -108dBm dla 95% czasu i przestrzeni na wysokości maksymalnie 4 m nad poziomem toru (wysokość pojazdu), z zastrzeżeniem, że zostanie zapewniona możliwość prowadzenia ruchu pociągów z wykorzystaniem urządzeń radiołączności, w przypadku powstania przerwy w łączności przewodowej, zgodnie z § 27 „Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1”.


Zapytania prosimy kierować na adresy e-mail biura oraz działu ofertowania i realizacji kontraktów.
Art. 122a.

certyfikacja / dopuszczenie UTK pojazdów

Oferujemy wsparcie w procesach związanych z doposażeniem pojazdów kolejowych w dostarczane przez Pyrylandia Sp. z o.o. radiotelefony typów FXM20, F-747 obsługujący(e) standardy łączności GSM-R / VHF, zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami, wymaganiami, rozporządzeniami, dyrektywami, normami i wytycznymi (...) niezbędnymi do uzyskania zezwolenia / dopuszczenia UTK dla danego pojazdu kolejowego.

W proces musi zostać zaangażowana niezależna Jednostka mająca możliwość przeprowadzenia sprawdzeń związanych ze zmianą dotyczącą montażu radiotelefonu obsługującego łączność VHF oraz GSM-R.
 
Niezależna ocena bezpieczeństwa – identyfikacja wymogów (AsBo)*
W  ramach  procesu  niezależnej  oceny  bezpieczeństwa  przeprowadzona  zostanie kontrola-inspekcyjna  polegająca  na  ocenie  w  formie  przekroju  pionowego  procesu pozwalająca m.in. na:
a) sprawdzenie  prawidłowości  stosowania  wymagań  na  każdym  etapie  procesu zarządzania ryzykiem określonych w załączniku I do rozporządzenia 402/2013;
b) sprawdzenie  prawidłowości  wdrożenia  wymogów  bezpieczeństwa  (środków kontroli ryzyka) określonych w ramach zarządzania ryzykiem;
c) sprawdzenie, czy stosowane procesy bezpieczeństwa i jakości są skuteczne i czy pozwalają na określenie odpowiednich środków kontroli ryzyka;
Działając zgodnie z wytycznymi zgodnie z Recommendation for Use nr 1 ASBO Cooperation 001NET1108 Version 1.1.

W  związku  z  wejściem  w  życie  technicznego  filara  IV  Pakietu Kolejowego (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej oraz Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w  sprawie  bezpieczeństwa  kolei),  konieczna  jest  identyfikacja  wymogów  zgodnie  z aktualnymi wymaganiami art. 13. Rozporządzenia (UE) nr 2018/545. Wprowadzanie  zmian  w  systemie  kolejowym (np. doposażenie pojazdu w radiotelefon VHF / GMS-R),  wiąże  się  z  koniecznością przeprowadzenia oceny bezpieczeństwa zgodnie z Rozporządzeniem Wykonawczym Komisji (UE) nr 402/2013 z dnia 30 kwietnia  2013 r. w sprawie wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka i uchylające rozporządzenie (WE)  nr  352/2009  w  tym  także  zgodnie  z  art.  13  ust  3  Rozporządzenia  (UE)  nr Rozporządzenia  2018/545  może  zostać  wykorzystana  jako  metodologia  określenia obowiązujących wymogów odnośnie do zasadniczych wymagań „bezpieczeństwa” dla pojazdu  i  podsystemów  oraz  bezpiecznej  integracji  podsystemów  dla  aspektów nieobjętych  TSI  i  przepisami  krajowymi  oraz  zasadniczych  wymagań  innych  niż "bezpieczeństwo" zgodnie z art. 13 ust. 2 Rozporządzenia (UE) 2018/545.

W przypadku, gdy w ocenie identyfikacji wymogów zgodnie z art. 13 Rozporządzenia (UE)  2018/545,  zostaną  wskazane  zmiany  podlegające  dodatkowym  czynnościom badawczym  i  rozszerzeniu  zakresu  certyfikacji, konieczne będzie rozszerzenie oferty wsparcia o ten dodatkowy element.

Badania
Pasma  łączności  podlegają  odpowiednim  kryteriom  oceny,  które  wyspecyfikowano w następujących dokumentach:
a) Liście właściwych krajowych specyfikacji technicznych i dokumentów normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań systemu kolei z dnia 14 lutego 2024 r., powołanej na podstawie art. 25d ust. 1 ustawy z dnia 29 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1720, 1786 i 2029) (zwane Listą Prezesa Urządu Transportu Kolejowego w skrócie LP UTK z 14 lutego 2024);
b) Rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w  sprawie  technicznej  specyfikacji  interoperacyjności  w  zakresie  podsystemów „Sterowanie” systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380) (zwane TSI CCS 2023).

W  przypadku  łączności  cyfrowej GSM-R  (będącego składnikiem interoperacyjności kolei) należy  przeprowadzić  sprawdzenia  w  oparciu o wymagania ujęte w TSI CCS 2023:
a) Test  głosowej łączności radiowej radiotelefonu  kabinowego GSM-R przy użyciu certyfikowanej karty SIM GSM-R w odniesieniu do wymagań pkt. 1a tabeli 6.2.1 załącznika I do TSI CCS 2023.

W przypadku łączności analogowej VHF należy przeprowadzić badania w oparciu o wymagania wyszczególnione w aktualnie obowiązującej LP UTK:
a) Testy funkcji Alarm Radio-Stop w zakresie wymagań pkt. 12.2.1 załącznika A do LP UTK z 14 lutego 2024 r.

Obliczenia
Wyznaczenie  zawężonego  zarysu  skrajni  kinematycznej  w  płaszczyźnie  montażu anten wg normy PN-EN 15273-2 dla danego typu lokomotyw(y)

Weryfikacja WE podsystemu „Sterowanie – urządzenia pokładowe” część Głosowa łączność radiowa (NoBo)
Proces certyfikacyjny zostanie przeprowadzony według zapisów programu certyfikacji wyrobów „Interoperacyjność  transeuropejskiego  systemu  kolei Weryfikacja WE podsystemów”.

Wymagania  zostały  zdefiniowane  w  Rozporządzeniu  wykonawczym  Komisji  (UE) 2023/1695  z  dnia  10  sierpnia  2023  r.  w  sprawie  technicznej  specyfikacji interoperacyjności  w  zakresie  podsystemów  „Sterowanie”  systemu  kolei  w  Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380) zwanym dalej TSI CCS 2023.

Zgodnie z punktem 6.3.1. TSI CCS 2023 procedura oceny podsystemów „Sterowanie –  urządzenia  pokładowe”  część  Głosowa  łączność  radiowa  powinna  zostać przeprowadzona w oparciu o zapisy ujęte w załączniku IV do Dyrektywy Parlamentu
Europejskiego  i  Rady  (UE)  2016/797  z  dnia  11  maja  2016  r.  w  sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 138 z 26.5.2016 s. 44 z późn. zm.).

Zgodnie  z  punktem  6.3.2.1.  TSI  CCS  2023  istnieją różne możliwości przeprowadzenia  procesu  weryfikacji  WE  według  modułów:  SB  we  współpracy z modułem SD lub SB w połączeniu z modułem SF czyli badanie typu wraz weryfikacją WE w oparciu o weryfikację produktu. Pomożemy dokonać oceny i wyboru najbardziej uzasadnionego ekonomicznie modułu dla danego pojazdu.

Weryfikacja podsystemu Tabor (DeBo)
W  przypadku  potwierdzonego  wpływu  zmiany  na  wymagania  krajowe (NNTR) przeprowadzony zostanie proces oceny zgodność z przepisami krajowymi. Proces będzie prowadzony zgodnie z programem certyfikacyjnym wyrobów „Ocena  zgodność  podsystemu  z  właściwymi  krajowymi  specyfikacji  technicznymi  i dokumentami  normalizacyjnymi,  których  zastosowanie  umożliwia  spełnienie zasadniczych wymagań systemu kolei.”

Wymagania  zostały  zdefiniowane  w  Liście  właściwych  krajowych  specyfikacji technicznych  i  dokumentów  normalizacyjnych,  których  zastosowanie  umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań systemu kolei z dnia 14 lutego 2024 r., powołanej na podstawie art. 25d ust. 1 ustawy z dnia 29 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1720, 1786 i 2029) (zwane LP UTK z 14 lutego 2024), części A: „Wymagania krajowe mające zastosowanie do punktów otwartych, przypadków szczególnych  określonych  w  technicznych  specyfikacjach  interoperacyjności  (TSI) oraz potwierdzające zgodność pojazdu kolejowego z polską siecią kolejową, w tym zgodność  charakterystyki  technicznej  i  eksploatacyjnej  pojazdu  z  infrastrukturą i stałymi instalacjami”.

Postępując zgodnie z treścią §4. ust. 2. Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7  czerwca  2021  r.  w  sprawie  interoperacyjności  (Dz.  U.  2021  poz.  1042)  ocenę zgodności  podsystemów  z  właściwymi  krajowymi  specyfikacjami  technicznymi  i dokumentami normalizacyjnymi przeprowadza się zgodnie z modułami:
a) SB w połączeniu z modułem SD, czyli  badanie  typu  wraz  weryfikacją  w  oparciu  o  system  zarządzania  jakością w  ramach  procesu  produkcji
b) SB w połączeniu z modułem SF, czyli  badanie  typu  wraz  weryfikacją  w  oparciu o weryfikację produktu
Pomożemy dokonać oceny i wyboru najbardziej uzasadnionego ekonomicznie modułu dla danego pojazdu.

Audyt
Zgodnie z zapisami Decyzji Komisji z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie modułów procedur oceny zgodności, przydatności do stosowania i weryfikacji WE stosowanych w  technicznych  specyfikacjach  interoperacyjności  przyjętych  na  mocy  dyrektywy
Parlamentu  Europejskiego i Rady 2008/57/WE (2010/713/UE) Jednostka Notyfikowana przeprowadza audyt w siedzibie producenta. W przypadku montażu radiotelefonu przez  firmę zewnętrzną konieczne będzie przeprowadzenie audytu w siedzibie podmiotu odpowiadającego za tę modyfikację.
 

* W celu realizacji poszczególnych prac wymagany jest merytoryczny udział przedstawicieli Zamawiającego obejmujący m.in:
a) identyfikację wymogów zgodną z art. 13. Rozporządzenia 2018/545, w tym także potwierdzenie  zapewnienia  bezpiecznej  integracji  części  niemodernizowanej przedmiotowego pojazdu z częścią modernizowaną, zgodnie z art. 21 ust. 3 pkt c) Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016r. (Dz. U. L 138 z 26.5.2016, s. 44);
b) analizę  ryzyka  zmian  przeprowadzanych  w  stosunku  do  pojazdu  bazowego wykonywaną w oparciu o wymagania Rozporządzenia Komisji (UE) nr 402/2013 z dnia 30 kwietnia 2013r. zgodnie z art. 13 ust. 3 Rozporządzenia (UE) nr 2018/545 jako metodologię określenia obowiązujących wymogów odnośnie do zasadniczych wymagań „bezpieczeństwa” dla pojazdu i podsystemów oraz  bezpiecznej  integracji  podsystemów  dla  aspektów  nieobjętych  TSI i przepisami krajowymi;
c) dokumentację techniczną związaną z wprowadzoną zmianą;
d) dokumentację potrzebną do przeprowadzenia czynności kontrolno-inspekcyjnych, która  zostanie  wskazana  przez  osobę  przeprowadzającą  czynności  kontrolno-inspekcyjne.
e) dostarczenie ogólnej dokumentacji technicznej pojazdu;
f) dostarczenie  dokumentacji  technicznej  zabudowy  urządzenia Alarm Radio-Stop wymienionej w pkt. 8 załącznika S-04 do Listy Prezesa UTK;
g) umożliwienie  przeprowadzenia  sprawdzenia  poprawności  zabudowy  i  badań stacjonarnych,
h) umożliwienie  przeprowadzenia  badań  poligonowych,  w  tym  możliwość przeprowadzenia krótkiej jazdy testowej z prędkością ok. 40 km/h,
i) udostępnienie danych z pokładowego rejestratora jazdy po realizacji sprawdzeń,
j) w celu wykonania obliczeń konieczny będzie dostęp do dokumentacji: konstrukcyjnej 2D/3D wsporników anten i miejsca montażu; modelu 3D pojazdu (step, igs, parasolid) lub przekroju w płaszczyźnie montażu, anten (dxf, dwg); rysunku złożeniowyego pojazdu, rysunku złożeniowego układu biegowego, charakterystyki usprężynowania, luzy do odbijaków, zużycie koła, współczynnik kołysania;
k)  wymagany zarys skrajni (G1 - G11 wg PN-EN 15273-2)
l) wypełnione  wnioski o przeprowadzenie procesu certyfikacji oraz deklaracja Klienta;
m) dokumentacja o której mowa w Decyzji Komisji z dnia 9 listopada 2010 (2010/713/UE);
n) inne dokumenty wskazane przez audytora.


Informacje dodatkowe
Zgodnie z przyjętym w czerwcu 2024 roku przez Ministra Infrastruktury „Krajowym planie wdrażania technicznej specyfikacji interoperacyjności „Sterowanie”” (rozdział 3.2 punkty 3 - 6):

3) "Do 31 grudnia 2025 r., rozpocznie się eksploatacja obserwowana systemu GSM-R na wskazanej przez PLK S.A. linii kolejowej. Celem eksploatacji obserwowanej jest zebranie doświadczeń, które posłużą do przygotowania sprawnej i bezpiecznej migracji z systemu VHF 150 MHz do GSM-R. O dacie  rozpoczęcia  eksploatacji  obserwowanej  przewoźnicy  zostaną  powiadomieni  przez PKP PLK S.A. z co najmniej półrocznym wyprzedzeniem"

4) "Zakłada się, że zakończenie projektu „Budowa infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych PLK SA w ramach NPW ERTMS” zostanie zrealizowane do 31 grudnia 2029 r. Proces ten będzie bezpośrednio uzależniony od postępów  prac  na  przedmiotowym  projekcie, a w szczególności od procesu wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji przez Prezesa UTK."

5) "Na każdej z linii kolejowych wyposażonych w  system GSM-R przeprowadzona zostanie eksploatacja techniczna w oparciu o zebrane doświadczenia, o których mowa w pkt. 3. Celem eksploatacji technicznej będzie bezpieczna bserwacja i  ewentualne dostrojenie parametrów technicznych funkcjonowania sieci GSM-R na danej linii pod rzeczywistym obciążeniem."

6)  "GSM-R osiągnie pełną  zdolność  techniczną w okresie między styczniem i grudniem 2030 r. Eksploatacja techniczna poprzedzająca normalną eksploatację GSM-R będzie uruchamiana na poszczególnych liniach kolejowych po wydaniu przez Prezesa UTK odpowiedniego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji."


Testy kompatybilności RSC dla GSM-R
Informacje są publikowane głównie na stronie internetowej UTK w dziale Interoperacyjność -> ERTMS -> Testy ESC i RSC
Testy RSC powinny być wykonywane zgodnie z obowiązującą wersją instrukcji PKP PLK S.A. "Procedura przeprowadzania testów kompatybilności systemu radiowego GSM-R (RSC) Ie-129" - dostępnej do pobrania ze strony internetowej PKP PLK S.A. w dziale Klienci i kontrahenci -> Akty prawne i przepisy -> Instrukcje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.Automatyka i telekomunikacja.

^ Do góry
Korzystając ze strony zgadzasz się na przechowywanie cookies