SERWIS i UTRZYMANIE
MASZTY I INSTALACJE ANTENOWE
PROPAGACJA I PROJEKTOWANIE
certyfikacja / dopuszczenie UTK pojazdów
USŁUGI
SERWIS i UTRZYMANIE
Ważne informacje dla wszystkich użytkowników urządzeń i/lub systemów radiołączności kolejowej
Korzystanie z wszelkiego rodzaju urządzeń nadawczo-odbiorczych pracujących na kanałach radiowych, m.in. w paśmie VHF, wymaga posiadania stosownego zezwolenia na korzystanie z częstotliwości radiowych od UKE bądź od danego Zarządcy Infrastruktury będącego dysponentem tych częstotliwości zgodnie z aktualnymi pozwoleniami RRL uzyskanymi od UKE. Instalacja nowego sprzętu lub wymiana / modernizacja dotychczas eksploatowanego urządzenia radiowego (radiotelefonu, systemu radiołączności) bądź powiązanej instalacji antenowej (zmiana charakterystyki, zysku bądź wysokości zawieszenia anteny, a także zmiana lokalizacji bądź mocy nadawczej) wymaga aktualizacji pozwolenia / zgłoszenia.
Uwaga! na kanałach radiowych funkcjonujących na sieciach kolejowych VHF zarządzanych przez PKP PLK S.A. nadal obowiązuje odstęp 25kHz, ze względu na pozostające nadal w użytkowaniu przestarzałe, nieobsługujące odstępu 12,5kHz radiotelefony marki "Radmor". Pozostali Zarządcy Infrastruktury w większości pracują na kanałach z odstępem 12,5kHz oraz CTCSS.
Zgłoszenia dot. użytkowania urządzeń radiołączności VHF na sieciach zarządzanych przez PKP PLK S.A. należy kierować do Biura Telekomunikacji (ICT) PKP PLK S.A. zgodnie z obowiązującymi regulaminami dostępnymi do pobrania na stronie internetowej PKP PLK S.A.. Przewoźników kolejowych obowiązuje "Regulamin wykorzystywania sieci radiołączności w pasmach radiowych administrowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przez użytkowników będących przewoźnikami kolejowymi korzystającymi z linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A." pozostałych dotyczy "Regulamin wykorzystywania sieci radiołączności w pasmach radiowych administrowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przez użytkowników nie będących przewoźnikami kolejowymi korzystającymi z linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A."
Zakłócanie pasma radiowego VHF @150MHz na częstotliwościach użytkowanych na sieciach kolejowych należy zgłaszać do Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE).
Zgodnie z informacją zamieszczoną na stronie internetowej UKE "Prace pomiarowo-kontrolne przy określaniu przyczyn zakłóceń i lokalizacji źródła są wykonywane przez pracowników UKE nieodpłatnie".
Instalacje, odbiory eksploatacyjne, przeglądy i konserwacje radiotelefonów oraz systemów radiołączności mogą być wykonywane tylko i wyłącznie przez osoby i podmioty posiadające odpowiednie kwalifikacje i przeszkolenie producenta dla danego typu urządzeń (wymagany jest ważny, imienny, certyfikat wydany dla danej osoby a nie firmy przez producenta). Sposób instalacji i podłączenia zestawu przewoźnego do instalacji elektrycznej i antenowej pojazdu, a w części VHF do systemu samoczynnego hamowania pociągu (SHP), powinien zostać opisany w projekcie zabudowy. Instalację należy wykonać zgodnie z obowiązującymi normami, przepisami i warunkami eksploatacji dla danego zestawu. Eksploatację urządzenia można rozpocząć dopiero po dokonaniu odbioru (montażu i uruchomieniu) zestawu przez serwis producenta lub osoby uprawnione tj. posiadające imienny i ważny certyfikat o odbyciu szkolenia w zakresie montażu i uruchamiania radiotelefonów danego typu. Niedopełnienie powyższych obowiązków wiąże się z ryzykiem utraty gwarancji a nawet zarzutu wprowadzenia zagrożenia w ruchu kolejowym.
Szkolenia - osoby przewidziane do obsługi danego typu urządzenia (radiotelefonu lub systemu) powinny zostać przeszkolone z jego obsługi we wszystkich obsługiwanych przez dane urządzenie zakresach (VHF/GSM-R itp.) oraz zapoznane z obowiązującymi przepisami i instrukcjami danego Zarządcy infrastruktury i/lub Przewoźnika.
Utrzymanie i eksploatacja
Prawidłowa obsługa (zgodnie z dostarczonymi przez producenta instrukcjami i dokumentacją oraz przeprowadzonym szkoleniem), konserwacja, przeglądy okresowe urządzeń i powiązanych instalacji antenowych, odgromowych/przeciwprzepięciowych i zasilania zapewnią niezawodne działanie i długi okres eksploatacji oraz bezpieczeństwo użytkowania.
W okresie eksploatacji, radiotelefony, urządzenia i systemy radiołączności kolejowej powinny być poddawane cyklicznym przeglądom bieżącym dokonywanym przez Użytkownika oraz obligatoryjnym przeglądom okresowym i konserwacjom zgodnie z wytycznymi i instrukcjami właściwymi dla danego Zarządcy Infrastruktury oraz dokumentacją producenta. Przeglądy powinny być wykonywane nie rzadziej niż raz w roku oraz przed włączeniem do eksploatacji po naprawie, wymianie lub dłuższym niż ok 2 miesiące okresie wyłączenia z eksploatacji.
Wszystkie elementy wchodzące w skład zestawu radiotelefonicznego w tym rejestratory rozmów, moduły synchronizacji czasu, układy zasilania, anteny, instalacje antenowe i odgromowe, okablowanie podlegają obligatoryjnym przeglądom okresowym i konserwacjom. Moduły wyposażone w baterie bądź akumulatory powinny podlegać dodatkowym zabiegom przeglądów i konserwacji nie rzadziej niż raz na rok i być wymieniane regularnie (nie rzadziej niż raz na 2 lata) bądź każdorazowo w przypadku stwierdzenia nadmiernego zużycia bądź uszkodzenia. Powyższe czynności mogą być wykonywane wyłącznie przez serwis producenta lub posiadającą ważny imienny certyfikat producenta jednostkę osobową.
Radiotelefony przewoźne (pociągowe), stacjonarne (bazowe), przenośne (ręczne) oraz inne urządzenia i systemy radiołączności (SZS), powinny spełniać wymagania oraz być zabudowywane, eksploatowane i utrzymywane zgodnie z obowiązującymi wymaganiami, instrukcjami i wytycznymi Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) i danego Zarządcy Infrastruktury, na której są eksploatowane oraz dokumentacją producenta.
Zgłoszenia serwisowe: eksploatacyjne / gwarancyjne / pogwarancyjne
Warunkiem bezkosztowego usunięcie wad i usterek zgłoszonych w okresie trwania lub gwarancyjnym kontraktu jest właściwe utrzymanie oddanych do eksploatacji (nawet tymczasowej) urządzeń i/lub systemów zgodnie z planem utrzymania Kontraktu i/lub zapisami Instrukcji Ie-13 (E-25) „Instrukcja o zasadach wykonywania obsługi technicznej urządzeń telekomunikacji kolejowej” przez osoby uprawnione oraz zachowanie formalnej ścieżki kontraktowej dot. zgłaszania wad i usterek oraz warunków gwarancji - do wiadomości Generalnego Wykonawcy Kontraktu i Generalnego Wykonawcy Umowy utrzymaniowej PKP PLK S.A. a nie tylko bezpośrednio do producenta / dostawcy. Po wygaśnięciu gwarancji (typowo 24 miesiące, kontrakty 24-72 miesiące) zgłoszenia należy kierować do Generalnego Wykonawcy Umowy utrzymaniowej a w przypadku jej braku do działu Serwisu z kopią do wiadomości działu odpowiedzialnego za dostawę (Handlowy) lub realizację (Realizaji Kontraktów).
Uwaga! Wszelkie urządzenia i systemy radiołączności eksploatowane na sieciach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A. w zakresie utrzymania (okresowych, obligatoryjnych przeglądów i konserwacji) podlegają zapisom aktualnej wersji instrukcji Ie-13 (E-25) „Instrukcja o zasadach wykonywania obsługi technicznej urządzeń telekomunikacji kolejowej” oraz dokumentacji producenta definiujących m.in. zakres i harmonogram wykonywania zabiegów utrzymania radiotelefonów przewoźnych, przenośnych i stacjonarnych oraz systemów radiołączności.
Uwaga! Brak wykonania obligatoryjnych przeglądów i konserwacji lub ich wykonanie przez osoby nie posiadające imiennych i ważnych uprawnień (certyfikatu) producenta do wykonywania danego zakresu czynności, mogą być przyczyną utraty gwarancji oraz narażenia na konsekwencje z tytułu nienależytego utrzymania i sprowadzenia zagrożenia bezpieczeństwa prowadzenia ruchu kolejowego.
Uwaga! Certyfikaty uprawniające do wykonywania danego zakresu czynności i zabiegów m.in. montażu, uruchomienia, przeglądów, konserwacji, utrzymania, serwisowania, a także wykonywania szkoleń dot. urządzeń i systemów produkcji Pyrylandia Sp. z o.o. są wydawane tylko i wyłącznie jako certyfikaty imienne - ważne tylko dla osoby, dla której wydano certyfikat a nie dla podmiotu, w którym pracuje lub z którym współpracuje ta osoba. Wydany certyfikat zachowuje ważność tylko i wyłącznie, jeśli posługuje się nim i wykonuje dane czynności osobiście osoba, dla której został on wydany, oraz pod warunkiem odbycia okresowych szkoleń niezbędnych do przedłużenia ważności certyfikatu (maksymalnie 2 lata od daty wydania certyfikatu). Obecnie jedynym podmiotem uprawnionym do wydawania certyfikatów jest serwis firmowy Pyrylandia Sp. z o.o. - zapraszamy do współpracy.
Ważniejsze instrukcje i wytyczne PKP PLK S.A. dot. urządzeń i systemów radiołączności (VHF i GSM-R) - do pobrania ze strony internetowej PKP PLK S.A.
„Regulamin wykorzystywania sieci radiołączności w pasmach radiowych administrowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A." - dotyczy VHF (@150MHz)
Ir-1 „Instrukcja o prowadzeniu ruchu pociągów”
Ir-1a „Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS poziomu 1"
Ir-1b „Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów z wykorzystaniem systemu ERTMS/ETCS poziomu 2"
Ir-5 (R-12) „Instrukcja o użytkowaniu urządzeń radiołączności pociągowej”
Ie-13 (E-25) „Instrukcja o zasadach wykonywania obsługi technicznej urządzeń telekomunikacji kolejowej”
Ie-14 (E-36) „Instrukcja o organizacji i użytkowaniu sieci radiotelefonicznych”
Ie-16 „Instrukcja o organizacji i użytkowaniu sieci GSM – R”
Ie-21 „Wytyczne instalacji i eksploatacji cyfrowych rejestratorów rozmów telefonicznych w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A."
Ie-124 w części dot. ERTMS/GSM-R „Regulamin wykorzystywania systemu ERTMS/GSM-R, którego operatorem jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wraz z zasadami zarządzania kartami SIM używanymi w systemie ERTMS/GSM-R"
Ie-124 w części dot. GSM-R „Regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych oraz zasady zarządzania kartami SIM systemu GSM-R PKP Polskie Linie Kolejowe S.A."
Ie-129 „Procedura przeprowadzania testów kompatybilności systemu radiowego GSM-R (RSC)"
Ze względu na fakt, iż system GSM-R w Polsce wciąż jest w fazie budowy i nie został jeszcze finalnie przetestowany i wdrożony - zalecamy śledzenie pojawiających się co jakiś czas nowych informacji, aktualizacji instrukcji, zaleceń dotyczących wdrażania i funkcjonowania GSM-R w Polsce. Aktualnych informacji dotyczących m.in. wydawania i użytkowania kart SIM niezbędnych do funkcjonowania radiotelefonów w zarządzanej przez PKP PLK S.A. sieci GSM-R PL, można szukać m.in. na stronach internetowych PKP PLK S.A. oraz Urzędu Transportu Kolejowego - także w dziale stanowiska Prezesa UTK.
Uwaga! do czasu uruchomienia przez PKP PLK S.A. roamingu międzynarodowego - przy przekraczaniu niektórych granic Polski zachodzi konieczność wymiany kart SIM w radiotelefonach GSM-R (co jest sprzeczne z ideą interoperacyjności systemów kolei i dość uciążliwe). Do tego czasu pociągi wjeżdżające do Polski chcące korzystać z sieci GSM-R ;) powinny zmienić karty SIM na te wydawane przez PKP PLK S.A. - inne karty SIM do czasu uruchomienia roamingu nie będą działały w Polsce. Lokomotywy wyjeżdzające z Polski muszą zostać wyposażone w karty SIM funkcjonujące w sieci GSM-R danego kraju. Stanowisko Prezesa UTK w tej sprawie z dnia 24.01.2023 można przeczytać m.in. tutaj.
Przydatne linki:
http://mapa.plk-sa.pl - interaktywna mapa linii kolejowych w Polsce
https://skrj.plk-sa.pl/kalkulacja - prosta w obsłudze mapa czynnych linii kolejowych PKP PLK S.A. (wyznaczanie tras i opłat, szybkie sprawdzanie nr linii i lokalizacji dla danego obiektu)
https://www.openrailwaymap.org - interaktywna mapa linii kolejowych na świecie
https://www.utk.gov.pl/pl/rejestry/rejestry-dopuszczen-do - prowadzony przez UTK rejestr świadectw dopuszczenia do eksploatacji typu urządzeń przeznaczonych do prowadzenia ruchu kolejowego
Utrzymanie i eksploatacja
MASZTY I INSTALACJE ANTENOWE
Posiadamy wieloletnie doświadczenie w realizacji skomplikowanych projektów mających na celu zapewnienie łączności radiowej m.in. w tunelach i podziemnych stacjach kolejowych, bądź likwidacji braku dostatecznych zasięgów łączności radiowej m.in. pod wiaduktami oraz innymi naturalnymi i nienaturalnymi przeszkodami jak m.in. wzniesienia, wąwozy, lasy, gęsta zabudowa, węzły komunikacyjne (...) Nasze urządzenia i systemy radiołączności obsługują m.in. tunel kolejowy na Okęcie, tunel średnicowy oraz podziemne dworce i stacje kolejowe w Warszawie, poprawiają zasięgi pomiędzy Gdynią a Wielkim Kackiem (...) W trakcie budowy są kolejne obiekty, tunele i dworce kolejowe m.in. w Łodzi i Warszawie zachodniej, projektowane dla węzłów KDP i CPK.
PROPAGACJA I PROJEKTOWANIE
Obliczenia propagacji fal radiowych (planowania radiowego) realizujemy z wykorzystaniem profesjonalnego, licencjonowanego oprogramowania HTZ Communications Radio network planning & modelling. W przeciwieństwie do innych, (często typowo amatorskich narzędzi jak np. Radio Mobile), oprogramowanie HTZ Communications zapewnia bardzo wysoką dokładność obliczeń i aktualizację bardzo istotnych w procesie planowania i symulacji map terenowych uwzględniających także jakże zmienną warstwę zagospodarowania terenu, dzięki czemu obliczenia wykonane przy użyciu narzędzi HTZ Communications praktycznie 1:1 pokrywają się z pomiarami fizycznie wykonywanymi w terenie po zabudowie i uruchomieniu urządzeń.
Wykonujemy również fizyczne pomiary propagacji fal radiowych (pokrycia radiowego VHF danej linii kolejowej) w terenie (przejazd drezyną), a także innych parametrów związanych z urządzeniami radiokomunikacyjnymi i instalacjami antenowymi jak m.in. faza i moc sygnału, dewiacja, czułość, poziom blokady szumów, częstotliwość fali nośnej, analiza widma, transmisja i stratność kabla, pomiar pełnej macierzy parametrów S, pomiary reflektometryczne, współczynnik fali stojącej (VSWR), a także pomiary uziemienia masztów i instalacji odgromowych i innych parametrów niezbędnych np. do uzyskania / aktualizacji pozwolenia radiowego RRL, czy też wsadu i obliczeń m.in. równoważnej, zastępczej mocy promieniowanej izotropowo EIRP dla danej instalacji antenowej radiotelefonu / stacji bazowej do ew. Raportu Oddziaływania przedsięwzięcia na Środowisko, bądź decyzji o braku konieczności jego opracowywania. Zgodnie z art. 122a. Dz.U.2022.2556 obowiązek wykonania pomiarów pól elektromagnetycznych w środowisku oraz sporządzenia Raportu Oddziaływania przedsięwzięcia na Środowisko (m.in.: Dz.U.2023.1094) powstaje, gdy równoważna moc promieniowania izotropowego (EIRP) przekracza graniczne 15Wdbi (41,76dBm).
Pomiary wykonujemy z wykorzystaniem certyfikowanych/homologowanych i regularnie kalibrowanych, profesjonalnych urządzeń pomiarowych. Opracowanie wykonanych pomiarów zawiera m.in.: opis oraz wykresy wartości mierzonego sygnału radiowego w funkcji odległości (położenia) od nadajnika sygnału mierzonego (stacji bazowej SZS / radiotelefonu).
Zgodnie z wymaganiami PKP PLK S.A. minimalna wartość poziomu sygnału zmierzonego powinna wynosić -108dBm dla 95% czasu i przestrzeni na wysokości maksymalnie 4 m nad poziomem toru (wysokość pojazdu), z zastrzeżeniem, że zostanie zapewniona możliwość prowadzenia ruchu pociągów z wykorzystaniem urządzeń radiołączności, w przypadku powstania przerwy w łączności przewodowej, zgodnie z § 27 „Instrukcji o prowadzeniu ruchu pociągów Ir-1”.
Zapytania prosimy kierować na adresy e-mail biura oraz działu ofertowania i realizacji kontraktów.
certyfikacja / dopuszczenie UTK pojazdów
W proces musi zostać zaangażowana niezależna Jednostka mająca możliwość przeprowadzenia sprawdzeń związanych ze zmianą dotyczącą montażu radiotelefonu obsługującego łączność VHF oraz GSM-R.
Niezależna ocena bezpieczeństwa – identyfikacja wymogów (AsBo)*
W ramach procesu niezależnej oceny bezpieczeństwa przeprowadzona zostanie kontrola-inspekcyjna polegająca na ocenie w formie przekroju pionowego procesu pozwalająca m.in. na:
a) sprawdzenie prawidłowości stosowania wymagań na każdym etapie procesu zarządzania ryzykiem określonych w załączniku I do rozporządzenia 402/2013;
b) sprawdzenie prawidłowości wdrożenia wymogów bezpieczeństwa (środków kontroli ryzyka) określonych w ramach zarządzania ryzykiem;
c) sprawdzenie, czy stosowane procesy bezpieczeństwa i jakości są skuteczne i czy pozwalają na określenie odpowiednich środków kontroli ryzyka;
Działając zgodnie z wytycznymi zgodnie z Recommendation for Use nr 1 ASBO Cooperation 001NET1108 Version 1.1.
W przypadku, gdy w ocenie identyfikacji wymogów zgodnie z art. 13 Rozporządzenia (UE) 2018/545, zostaną wskazane zmiany podlegające dodatkowym czynnościom badawczym i rozszerzeniu zakresu certyfikacji, konieczne będzie rozszerzenie oferty wsparcia o ten dodatkowy element.
Badania
Pasma łączności podlegają odpowiednim kryteriom oceny, które wyspecyfikowano w następujących dokumentach:
a) Liście właściwych krajowych specyfikacji technicznych i dokumentów normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań systemu kolei z dnia 14 lutego 2024 r., powołanej na podstawie art. 25d ust. 1 ustawy z dnia 29 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1720, 1786 i 2029) (zwane Listą Prezesa Urządu Transportu Kolejowego w skrócie LP UTK z 14 lutego 2024);
b) Rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie” systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380) (zwane TSI CCS 2023).
W przypadku łączności cyfrowej GSM-R (będącego składnikiem interoperacyjności kolei) należy przeprowadzić sprawdzenia w oparciu o wymagania ujęte w TSI CCS 2023:
a) Test głosowej łączności radiowej radiotelefonu kabinowego GSM-R przy użyciu certyfikowanej karty SIM GSM-R w odniesieniu do wymagań pkt. 1a tabeli 6.2.1 załącznika I do TSI CCS 2023.
W przypadku łączności analogowej VHF należy przeprowadzić badania w oparciu o wymagania wyszczególnione w aktualnie obowiązującej LP UTK:
a) Testy funkcji Alarm Radio-Stop w zakresie wymagań pkt. 12.2.1 załącznika A do LP UTK z 14 lutego 2024 r.
Obliczenia
Wyznaczenie zawężonego zarysu skrajni kinematycznej w płaszczyźnie montażu anten wg normy PN-EN 15273-2 dla danego typu lokomotyw(y)
Weryfikacja WE podsystemu „Sterowanie – urządzenia pokładowe” część Głosowa łączność radiowa (NoBo)
Proces certyfikacyjny zostanie przeprowadzony według zapisów programu certyfikacji wyrobów „Interoperacyjność transeuropejskiego systemu kolei Weryfikacja WE podsystemów”.
Wymagania zostały zdefiniowane w Rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów „Sterowanie” systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380) zwanym dalej TSI CCS 2023.
Zgodnie z punktem 6.3.1. TSI CCS 2023 procedura oceny podsystemów „Sterowanie – urządzenia pokładowe” część Głosowa łączność radiowa powinna zostać przeprowadzona w oparciu o zapisy ujęte w załączniku IV do Dyrektywy Parlamentu
Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 138 z 26.5.2016 s. 44 z późn. zm.).
Zgodnie z punktem 6.3.2.1. TSI CCS 2023 istnieją różne możliwości przeprowadzenia procesu weryfikacji WE według modułów: SB we współpracy z modułem SD lub SB w połączeniu z modułem SF czyli badanie typu wraz weryfikacją WE w oparciu o weryfikację produktu. Pomożemy dokonać oceny i wyboru najbardziej uzasadnionego ekonomicznie modułu dla danego pojazdu.
Weryfikacja podsystemu Tabor (DeBo)
W przypadku potwierdzonego wpływu zmiany na wymagania krajowe (NNTR) przeprowadzony zostanie proces oceny zgodność z przepisami krajowymi. Proces będzie prowadzony zgodnie z programem certyfikacyjnym wyrobów „Ocena zgodność podsystemu z właściwymi krajowymi specyfikacji technicznymi i dokumentami normalizacyjnymi, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań systemu kolei.”
Wymagania zostały zdefiniowane w Liście właściwych krajowych specyfikacji technicznych i dokumentów normalizacyjnych, których zastosowanie umożliwia spełnienie zasadniczych wymagań systemu kolei z dnia 14 lutego 2024 r., powołanej na podstawie art. 25d ust. 1 ustawy z dnia 29 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz.U. z 2023 r. poz. 1720, 1786 i 2029) (zwane LP UTK z 14 lutego 2024), części A: „Wymagania krajowe mające zastosowanie do punktów otwartych, przypadków szczególnych określonych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności (TSI) oraz potwierdzające zgodność pojazdu kolejowego z polską siecią kolejową, w tym zgodność charakterystyki technicznej i eksploatacyjnej pojazdu z infrastrukturą i stałymi instalacjami”.
Postępując zgodnie z treścią §4. ust. 2. Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 czerwca 2021 r. w sprawie interoperacyjności (Dz. U. 2021 poz. 1042) ocenę zgodności podsystemów z właściwymi krajowymi specyfikacjami technicznymi i dokumentami normalizacyjnymi przeprowadza się zgodnie z modułami:
a) SB w połączeniu z modułem SD, czyli badanie typu wraz weryfikacją w oparciu o system zarządzania jakością w ramach procesu produkcji
b) SB w połączeniu z modułem SF, czyli badanie typu wraz weryfikacją w oparciu o weryfikację produktu
Pomożemy dokonać oceny i wyboru najbardziej uzasadnionego ekonomicznie modułu dla danego pojazdu.
Audyt
Zgodnie z zapisami Decyzji Komisji z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie modułów procedur oceny zgodności, przydatności do stosowania i weryfikacji WE stosowanych w technicznych specyfikacjach interoperacyjności przyjętych na mocy dyrektywy
Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/57/WE (2010/713/UE) Jednostka Notyfikowana przeprowadza audyt w siedzibie producenta. W przypadku montażu radiotelefonu przez firmę zewnętrzną konieczne będzie przeprowadzenie audytu w siedzibie podmiotu odpowiadającego za tę modyfikację.
* W celu realizacji poszczególnych prac wymagany jest merytoryczny udział przedstawicieli Zamawiającego obejmujący m.in:
a) identyfikację wymogów zgodną z art. 13. Rozporządzenia 2018/545, w tym także potwierdzenie zapewnienia bezpiecznej integracji części niemodernizowanej przedmiotowego pojazdu z częścią modernizowaną, zgodnie z art. 21 ust. 3 pkt c) Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016r. (Dz. U. L 138 z 26.5.2016, s. 44);
b) analizę ryzyka zmian przeprowadzanych w stosunku do pojazdu bazowego wykonywaną w oparciu o wymagania Rozporządzenia Komisji (UE) nr 402/2013 z dnia 30 kwietnia 2013r. zgodnie z art. 13 ust. 3 Rozporządzenia (UE) nr 2018/545 jako metodologię określenia obowiązujących wymogów odnośnie do zasadniczych wymagań „bezpieczeństwa” dla pojazdu i podsystemów oraz bezpiecznej integracji podsystemów dla aspektów nieobjętych TSI i przepisami krajowymi;
c) dokumentację techniczną związaną z wprowadzoną zmianą;
d) dokumentację potrzebną do przeprowadzenia czynności kontrolno-inspekcyjnych, która zostanie wskazana przez osobę przeprowadzającą czynności kontrolno-inspekcyjne.
e) dostarczenie ogólnej dokumentacji technicznej pojazdu;
f) dostarczenie dokumentacji technicznej zabudowy urządzenia Alarm Radio-Stop wymienionej w pkt. 8 załącznika S-04 do Listy Prezesa UTK;
g) umożliwienie przeprowadzenia sprawdzenia poprawności zabudowy i badań stacjonarnych,
h) umożliwienie przeprowadzenia badań poligonowych, w tym możliwość przeprowadzenia krótkiej jazdy testowej z prędkością ok. 40 km/h,
i) udostępnienie danych z pokładowego rejestratora jazdy po realizacji sprawdzeń,
j) w celu wykonania obliczeń konieczny będzie dostęp do dokumentacji: konstrukcyjnej 2D/3D wsporników anten i miejsca montażu; modelu 3D pojazdu (step, igs, parasolid) lub przekroju w płaszczyźnie montażu, anten (dxf, dwg); rysunku złożeniowyego pojazdu, rysunku złożeniowego układu biegowego, charakterystyki usprężynowania, luzy do odbijaków, zużycie koła, współczynnik kołysania;
k) wymagany zarys skrajni (G1 - G11 wg PN-EN 15273-2)
l) wypełnione wnioski o przeprowadzenie procesu certyfikacji oraz deklaracja Klienta;
m) dokumentacja o której mowa w Decyzji Komisji z dnia 9 listopada 2010 (2010/713/UE);
n) inne dokumenty wskazane przez audytora.
Informacje dodatkowe
Zgodnie z przyjętym w czerwcu 2024 roku przez Ministra Infrastruktury „Krajowym planie wdrażania technicznej specyfikacji interoperacyjności „Sterowanie”” (rozdział 3.2 punkty 3 - 6):
3) "Do 31 grudnia 2025 r., rozpocznie się eksploatacja obserwowana systemu GSM-R na wskazanej przez PLK S.A. linii kolejowej. Celem eksploatacji obserwowanej jest zebranie doświadczeń, które posłużą do przygotowania sprawnej i bezpiecznej migracji z systemu VHF 150 MHz do GSM-R. O dacie rozpoczęcia eksploatacji obserwowanej przewoźnicy zostaną powiadomieni przez PKP PLK S.A. z co najmniej półrocznym wyprzedzeniem"
4) "Zakłada się, że zakończenie projektu „Budowa infrastruktury systemu ERTMS/GSM-R na liniach kolejowych PLK SA w ramach NPW ERTMS” zostanie zrealizowane do 31 grudnia 2029 r. Proces ten będzie bezpośrednio uzależniony od postępów prac na przedmiotowym projekcie, a w szczególności od procesu wydawania zezwoleń na dopuszczenie do eksploatacji przez Prezesa UTK."
5) "Na każdej z linii kolejowych wyposażonych w system GSM-R przeprowadzona zostanie eksploatacja techniczna w oparciu o zebrane doświadczenia, o których mowa w pkt. 3. Celem eksploatacji technicznej będzie bezpieczna bserwacja i ewentualne dostrojenie parametrów technicznych funkcjonowania sieci GSM-R na danej linii pod rzeczywistym obciążeniem."
6) "GSM-R osiągnie pełną zdolność techniczną w okresie między styczniem i grudniem 2030 r. Eksploatacja techniczna poprzedzająca normalną eksploatację GSM-R będzie uruchamiana na poszczególnych liniach kolejowych po wydaniu przez Prezesa UTK odpowiedniego zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji."
Testy kompatybilności RSC dla GSM-R
Informacje są publikowane głównie na stronie internetowej UTK w dziale Interoperacyjność -> ERTMS -> Testy ESC i RSC
Testy RSC powinny być wykonywane zgodnie z obowiązującą wersją instrukcji PKP PLK S.A. "Procedura przeprowadzania testów kompatybilności systemu radiowego GSM-R (RSC) Ie-129" - dostępnej do pobrania ze strony internetowej PKP PLK S.A. w dziale Klienci i kontrahenci -> Akty prawne i przepisy -> Instrukcje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.Automatyka i telekomunikacja.