FXM20 Wielosystemowy Radiotelefon Pociągowy GSM-R / VHF

Radiotelefon pociągowy FXM20 (Cab-Radio) został zaprojektowany jako spełniające m.in. standardy i wymogi interoperacyjności kolei (EIRENE FRS, SRS, ERA ... ) modułowe urządzenie jedno- dwu- lub wielo-systemowe, przeznaczone do komunikacji głosowej oraz transmisji danych w radiowych systemach cyfrowych jak m.in.: sieci GSM-R, FRMCS*, GSM obowiązujące w UE oraz także w analogowych sieciach VHF oraz UHF UIC 751-3 dedykowanych dla danego kraju w tym m.in. PL, CZ, SK, HU (...), certyfikowane na zgodność z międzynarodowymi normami kolejowymi, przepisami i standardami m.in. TSI CCS, EIRENE FRS i SRS oraz regionalnymi wymaganiami Państw członkowskich UE korzystających z GSM-R, oraz Państw takich jak Polska, gdzie system GSM-R jest dopiero wdrażany a systemy analogowe nadal będą funkcjonowały na liniach wyłączonych bądź nie objętych migracją do GSM-R oraz na sieciach manewrowych VHF PL.

Wykorzystywane do budowy zestawów radiotelefonów wielosystemowych FXM20 moduły mogą pracować w wielu różnych konfiguracjach i zestawach, różniących się głównie specyficznym dla sieci kolejowej danego kraju modułem analogowym, językiem interfejsu i konfiguracją. Moduły analogowe VHF / UHF i cyfrowe GSM-R / GSM / FRMCS ready* mogą być obsługiwane z poziomu jednego wspólnego dla wszystkich systemów manipulatora FCB20, jak i niezależnie z poziomu oddzielnych dla każdego systemu dedykowanych manipulatorów. Istnieje możliwość prostej integracji obecnie eksploatowanych zestawów radiotelefonów VHF typu F-747 i/lub GSM-R typu FXM20 obsługiwanych niezależnie z poziomu oddzielnych manipulatorów i przystosowanie ich do obsługi z poziomu wspólnego manipulatora wielosystemowego FCB20.

Wielofunkcyjny moduł radiowo - logiczny FRB20 zapewnia obsługę standardów cyfrowych GSM-R (Global System for Mobile Communication – Rail) oraz ew. GSM, FRMCS ready*. Moduły analogowe, oprócz łączności głosowej, zapewniają pełną obsługę specyficznych dla zastosowań kolejowych w danym kraju standardów VHF / UHF. Do obsługi funkcjonujących w Polsce pociągowych sieci analogowych VHF @150MHz (zakres częstotliwości 136-174MHz) przeznaczony jest najnowszy, analogowo-cyfrowy moduł N/O F-747 (przebadany i certyfikowany do pracy jako zestaw radiotelefonu FXM20) zapewniający m.in. obsługę sygnałów specjalnych: ALARM (A 1r „Alarm” Radio‑Stop), selektywnego wywołania grupowego ZEW 1-3, kodów CTCSS, identyfikacji cyfrowej (numer wewnętrzny i numer funkcyjny), itd. zgodnie z obowiązującymi normami, wymaganiami i wytycznymi PKP PLK S.A. oraz UTK. Obsługę sieci analogowych zgodnie ze standardem UIC 751-3 (UHF) pasmo 450MHz, wykorzystywanym m.in. w Republice Czeskiej, zapewnia moduł FAM10.

Urządzenia VHF/GSM-R mogą pracować m.in. jako zestawy przewoźne (pociągowe) na różnego rodzaju pojazdach kolejowych jedno i dwukabinowych (dwa mnanipulatory). Moduły VHF mogą pracować także jako zestawy stacjonarne (również z wyniesionym manipulatorem) oraz różnego rodzaju zestawy szkoleniowe i symulatory, automatyczne testery sygnałów ALARM Radio-Stop (tzw. kukułka) i wzorzec czasu dla innych kompatybilnych radiotelefonów VHF, terminale do wysyłania/odbioru komunikatów tekstowych itp.

Radiotelefon FXM20 jest w pełni kompatybilny (także wstecz) i współpracuje z innymi urządzeniami pracującymi w standardzie GSM-R jak i wciąż eksploatowanymi na sieciach kolejowych zarządzanych m.in. przez PKP PLK S.A. i innych Zarządców infrastruktury kolejowej w Polsce sieciami analogowymi VHF. Zapewniona jest też obsługa systemów cyfrowych jak GSM-R oraz opcjonalnie także GSM-P (GSM Publiczne), systemów lokalizacji satelitarnej (GNSS/GPS) itp. funkcjonujących zarówno w ramach wdrażanej krajowej sieci GSM-R PL  jak i istniejących sieci GSM-R w UE.
 
Radiotelefon FXM20 spełnia wymagania EIRENE SRS 16.0.0 pkt 4.2.2.ii w zakresie odporności na zakłócenia tj. specyfikacji technicznej: ETSI TS 102 933 „Railway Telecommunications; GSM-R improved receiver parameters” (obowiązującej od 2015 roku). Zgodnie z zaleceniami UTK / PKP PLK S.A. radiotelefony FXM20 mają też możliwość przyszłego wykorzystania w sieci GSM-R zaawansowanego adresowania zależnego od lokalizacji eLDA (enhanced Location Dependent Addressing) z wykorzystaniem dołączonego odbiornika sygnału systemu lokalizacji satelitarnej GNSS / GPS, a także możliwość przyszłej obsługi standardu FRMCS* (5G na kolei) mającego w przyszłości zastąpić standard GSM-R.

Wszystkie elementy zestawu radiotelefonu FXM20 zapewniające obsługę sieci analogowych VHF PL (m.in. moduły: manipulatorów FCB20 i F-747, N/O F-747 FXM20, rejestratora rozmów VR-M3, GNSS/GPS) zostały dodatkowo przebadane w konfiguracji radiotelefonu wielosystemowego GSM-R/VHF typu FXM20 (Certyfikat zgodności typu CE_21631_2_II_1_TEL_CZT_PL) i zostały dopuszczone przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK) Ignacego Górę uzyskując świadectwo dopuszczenia do eksploatacji typu Nr: 59 2023 0058 na czas nieokreślony)

Typowe wyposażenie zestawu radiotelefonu FXM20 obsługującego standardy GSM-R i VHF PL z poziomu wspólnego do obsługi obu systemów modułu manipulatora wielosystemowego (zestaw jednokabinowy)

Moduł Manipulatora wielosystemowego FCB20
 Słuchawka z PTT w uchwycie
 Głośnik zewnętrzny
Moduł Radiowo-Logiczny FRB20 - GSM-R, eLDA*, GPS, future FRMCS* ready
Moduł N/O F-747 FXM20 - VHF, DMR** ready
Moduł Rejestratora rozmów VR-M3
Moduł Zasilający DC/DC
Anteny GSM-R, VHF, GNSS / GPS
Uchwyty montażowe, akcesoria i okablowanie zestawu (wg. projektu dla danego typu pojazdu)

UWAGA! Zestaw nie zawiera karty SIM niezbędnej do obsługi systemu GSM-R. Aktualnych informacji dotyczących m.in. wydawania i użytkowania kart SIM niezbędnych do funkcjonowania radiotelefonów w zarządzanej przez PKP PLK S.A. wciąż będącej w budowie sieci GSM-R PL, można szukać m.in. na stronach internetowych PKP PLK S.A. oraz Urzędu Transportu Kolejowego - także w dziale stanowiska Prezesa UTK.

Skontaktuj się z naszym działem handlowym – doradzimy i przygotujemy ofertę na dostawę, montaż, modernizację lub doposażnie a także niezbędną certyfikację i/lub wsparcie w procesie dopuszczenia do eksploatacji pojazdu doposażanego w składnik interoperacyjności jakim jest radiotelefon GSM-R.

*   FRMCS ready - zgodnie z zapisami Krajowego Planu Wdrożenia technicznej Specyfikacji Interoperacyjności "Sterowanie" Polska, rok wydania 2024 "3.6.  Techniczna  strategia  migracji  dla  podsystemów  „Sterowanie  –  urządzenia pokładowe(...) zaleca się, aby zamawiane radiotelefony kabinowe (przewoźne) GSM-R/VHF150MHz były  przygotowane technicznie  do  późniejszego  rozszerzenia  o  wsparcie  łączności  FRMCS,  przy uwzględnieniu dostępności takich rozwiązań na rynku."

** DMR ready - brak konieczności wymiany modułu N/O VHF po wdrożeniu DMR
 




^ Do góry
Korzystając ze strony zgadzasz się na przechowywanie cookies